תנ"ך על הפרק - משלי כז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

משלי כז

744 / 929
היום

הפרק

אַֽל־תִּ֭תְהַלֵּל בְּי֣וֹם מָחָ֑ר כִּ֤י לֹא־תֵ֝דַ֗ע מַה־יֵּ֥לֶד יֽוֹם׃יְהַלֶּלְךָ֣ זָ֣ר וְלֹא־פִ֑יךָ נָ֝כְרִ֗י וְאַל־שְׂפָתֶֽיךָ׃כֹּֽבֶד־אֶ֭בֶן וְנֵ֣טֶל הַח֑וֹל וְכַ֥עַס אֱ֝וִ֗יל כָּבֵ֥ד מִשְּׁנֵיהֶֽם׃אַכְזְרִיּ֣וּת חֵ֭מָה וְשֶׁ֣טֶף אָ֑ף וּמִ֥י יַ֝עֲמֹד לִפְנֵ֥י קִנְאָֽה׃ט֭וֹבָה תּוֹכַ֣חַת מְגֻלָּ֑ה מֵֽאַהֲבָ֥ה מְסֻתָּֽרֶת׃נֶ֭אֱמָנִים פִּצְעֵ֣י אוֹהֵ֑ב וְ֝נַעְתָּר֗וֹת נְשִׁיק֥וֹת שׂוֹנֵֽא׃נֶ֣פֶשׁ שְׂ֭בֵעָה תָּב֣וּס נֹ֑פֶת וְנֶ֥פֶשׁ רְ֝עֵבָ֗ה כָּל־מַ֥ר מָתֽוֹק׃כְּ֭צִפּוֹר נוֹדֶ֣דֶת מִן־קִנָּ֑הּ כֵּֽן־אִ֝֗ישׁ נוֹדֵ֥ד מִמְּקוֹמֽוֹ׃שֶׁ֣מֶן וּ֭קְטֹרֶת יְשַׂמַּֽח־לֵ֑ב וּמֶ֥תֶק רֵ֝עֵ֗הוּ מֵֽעֲצַת־נָֽפֶשׁ׃רֵֽעֲךָ֨ורעהוְרֵ֪עַאָבִ֡יךָ אַֽל־תַּעֲזֹ֗ב וּבֵ֥ית אָחִ֗יךָ אַל־תָּ֭בוֹא בְּי֣וֹם אֵידֶ֑ךָ ט֥וֹב שָׁכֵ֥ן קָ֝ר֗וֹב מֵאָ֥ח רָחֽוֹק׃חֲכַ֣ם בְּ֭נִי וְשַׂמַּ֣ח לִבִּ֑י וְאָשִׁ֖יבָה חֹרְפִ֣י דָבָֽר׃עָר֤וּם רָאָ֣ה רָעָ֣ה נִסְתָּ֑ר פְּ֝תָאיִ֗ם עָבְר֥וּ נֶעֱנָֽשׁוּ׃קַח־בִּ֭גְדוֹ כִּי־עָ֣רַב זָ֑ר וּבְעַ֖ד נָכְרִיָּ֣ה חַבְלֵֽהוּ׃מְבָ֘רֵ֤ךְ רֵעֵ֨הוּ ׀ בְּק֣וֹל גָּ֭דוֹל בַּבֹּ֣קֶר הַשְׁכֵּ֑ים קְ֝לָלָ֗ה תֵּחָ֥שֶׁב לֽוֹ׃דֶּ֣לֶף ט֭וֹרֵד בְּי֣וֹם סַגְרִ֑יר וְאֵ֥שֶׁתמדוניםמִ֝דְיָנִ֗יםנִשְׁתָּוָֽה׃צֹפְנֶ֥יהָ צָֽפַן־ר֑וּחַ וְשֶׁ֖מֶן יְמִינ֣וֹ יִקְרָֽא׃בַּרְזֶ֣ל בְּבַרְזֶ֣ל יָ֑חַד וְ֝אִ֗ישׁ יַ֣חַד פְּנֵֽי־רֵעֵֽהוּ׃נֹצֵ֣ר תְּ֭אֵנָה יֹאכַ֣ל פִּרְיָ֑הּ וְשֹׁמֵ֖ר אֲדֹנָ֣יו יְכֻבָּֽד׃כַּ֭מַּיִם הַפָּנִ֣ים לַפָּנִ֑ים כֵּ֤ן לֵֽב־הָ֝אָדָ֗ם לָאָדָֽם׃שְׁא֣וֹלואבדהוַ֭אֲבַדּוֹלֹ֣א תִשְׂבַּ֑עְנָה וְעֵינֵ֥י הָ֝אָדָ֗ם לֹ֣א תִשְׂבַּֽעְנָה׃מַצְרֵ֣ף לַ֭כֶּסֶף וְכ֣וּר לַזָּהָ֑ב וְ֝אִ֗ישׁ לְפִ֣י מַהֲלָלֽוֹ׃אִ֥ם תִּכְתּֽוֹשׁ־אֶת־הָאֱוִ֨יל ׀ בַּֽמַּכְתֵּ֡שׁ בְּת֣וֹךְ הָ֭רִיפוֹת בַּֽעֱלִ֑י לֹא־תָס֥וּר מֵ֝עָלָ֗יו אִוַּלְתּֽוֹ׃יָדֹ֣עַ תֵּ֭דַע פְּנֵ֣י צֹאנֶ֑ךָ שִׁ֥ית לִ֝בְּךָ֗ לַעֲדָרִֽים׃כִּ֤י לֹ֣א לְעוֹלָ֣ם חֹ֑סֶן וְאִם־נֵ֝֗זֶר לְד֣וֹרדורוָדֽוֹר׃גָּלָ֣ה חָ֭צִיר וְנִרְאָה־דֶ֑שֶׁא וְ֝נֶאֶסְפ֗וּ עִשְּׂב֥וֹת הָרִֽים׃כְּבָשִׂ֥ים לִלְבוּשֶׁ֑ךָ וּמְחִ֥יר שָׂ֝דֶ֗ה עַתּוּדִֽים׃וְדֵ֤י ׀ חֲלֵ֬ב עִזִּ֗ים לְֽ֭לַחְמְךָ לְלֶ֣חֶם בֵּיתֶ֑ךָ וְ֝חַיִּ֗ים לְנַעֲרוֹתֶֽיךָ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

יהללך זר ולא פיך. אפשר דהכונה דגם שהתחיל הזר להללך לא תאמר בפיך דברים לגמור ההלל או דברים המסכימים להלל ושבח שאמר עליך. ומן הראוי שתצטער ותאמר אחי אלו ידעת חסרוני לא היית אומר מה שאמרת ע"ד שאמר המשורר אלו חטאי יריחון בהם שכני וכו':חכם בני ושמח לבי ואשיבה חרפי דבר. אפשר דדוד הע"ה אמר זה על שלמה. כי השונאים היו אומרים שבא על אשת איש וכיוצא ושקר ענו ויש מופת חותך שהבא על אשת איש לא יהיה לו ער בחכמים וכו' ושלמה חכם מאד א"כ מוכרח לומר להפך דהיה זיווג לש"ש וראויה בת שבע לדוד מששת ימי בראשית וז"ש חכם בני ושמח כי גדלה שמחתי שזכיתי לבן חכם ואשיבה חורפי שהיו מחרפין אותי על ב"ש דבר כי נתברר שלא חטאתי:דלף טורד ביום סגריר ואשת מדינים נשתוה. יש מפרשים שהכונה דלף טורד ביום סגריר דוקא ביום סגריר הוא טורד. אבל אשת מדינים השותה את מדותיה בכל הימים שהיא מטרדת ואין לה חילוק מיום אל יום כי כל הימים והזמנים בהשואה אחת בת מטר"ד ואמרו שכך פירש הרב הגדול מהר"ר יצחק די ליאון ז"ל (שמזכיר מר"ן בב"י ז"ל) ויש מי שפירש מ"ש צפניה צפן רוח שמלבד טרדתה גם אשר יצא ממעיה יהיה כמותה וז"ש צפניה אשר יצפון במעיה צפן רוח על דרך הרינו חלנו כמו ילדנו רוח וכמ"ש בן נעות המרדות:מצרף לכסף וכו'. אפשר לפרש דיש בצורפי כסף וזהב מדרגות יש מברר הרבה ובנקל ויש מברר מעט ובטורח ויש שאינו יודע לעשות כלי וז"ש מצרף לכסף וכו' וכשם שיש חילוקים בין הצורפים כן איש לפי מהללו כפי כוונתו בתפלתו מברר ניצוצי הקדושה ובונה בשמים מעלותיו והיו תוצאותיו ניצוצי הקדושה ודמיה"ם בם לצורפים יש זריז ונשכר ויש רישומו ניכר ויש כאבו נעכר. והרב עיר וקדיש מהר"ר אלעזר אזכרי ז"ל בספה"ק ספר החרדים פירש דהמבחן לאדם אם זך וישר פעלו הוא התפלה שאם יכול לכוין בכל העמידה שמתפלל י"ח ברכות בלי מחשבה אחרת אז ידע שהוא צדיק וז"ש מצרף לכסף וכור לזהב שבהם יבחן הטוב כן איש לפי מהללו דהיינו תפלתו בזאת יבחן מהותו זהת"ד. ועל זה ידוו כל הדוים:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך